sâmbătă, 21 iulie 2012

LEVANTICA


LEVANTICA (LAVANDULA ANGUSTIFOLIA)




Lenjeria de pat a bunicii mirosea racoros-amarui si aromitor spre vise cu printese si pitici plimbandu-se mana-n mana printre tufe tepoase de levantica. Stia bunica sa linisteasca visele de copil prea obosit de joaca, sau de adult la capatul zilei muncite, si sa le trimita inspre o lumina viorie de pace. Mai stia ca alunga insectele nedorite dintre haine. Si mai punea cativa boboci in ceaiul pe care mi-l pregatea cand eram racita, cunoscand prea bine ca alina si tusea. Sau aseza un saculet de panza plin cu fire de levantica sub perna celui care n-avea somnul lin, din suparare, boala sau oboseala.
Mi-a daruit-o ca atare, iar eu am verificat-o si am adaugat la cele stiute ca e bine sa folosesti uleiul esential de levantica imediat ce te-ai ars sau oparit, daca nu s-a luat pielea; calmeaza imediat durerea. Si mai ajuta la vindecarea ciupercilor pielii, atunci cand leziunile sunt superficiale. 

EFECTE: 
Intern
  • puternic aromatizant cu acțiune antiseptică locală și ușor antispastică datorită componentelor din uleiul volatil
  • calmant al sistemului nervos central
  • diuretic și colagog
  • florile au acțiune carminativă
Extern
  • calmant și analgetic

INTREBUINTARI:

 Intern
  • în migrene, cefalee, afecțiuni cardiace cu substrat nervos, boli de rinichi și de ficat, tulburări digestive, balonări abdominale, reumatism, stări de anxietate.
  • ca aromant și corectiv
Extern
  • masaj cu oțetul obținul din florile de levănțică în caz de răceală, gripă și stări febrile.

Sapun cu levantica

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu